Fredrikstad

Fredrikstad Cruise Port skal gå for egen maskin

Prosjektet med å få cruisetrafikk til Fredrikstad er over i operativ fase. – Vi har ikke søkt støtte for 2020, sier Maya Nielsen i Visit Fredrikstad og Hvaler.

Den 8. mai anla årets første cruiseskip ved Øra kai. Totalt fem skip skal anløpe i år. Dermed er Fredrikstad Cruise Port inne i den såkalte operative fasen, den tida da prosjektet skal begynne å stå på egne bein. Flesteparten av de om lag 500 passasjerene, ble igjen i byen.

– Denne gangen var det mange som valgte å holde seg i Fredrikstad, jeg vil si alle. De reiste rundt i lokalområdet via bestilte turer fra oss.

Ett skip tilsvarer normalt rundt ti turbusser med turister. Denne gangen var det satt opp tre turbusser, men samtidig kjørte det kontinuerlige shuttlebusser fra havna til Gamlebyen.

Operativ fase

Hun sier de liker de små skipene. Alle bussene er lokale. Det genererer inntekter til den lokale næringen, samtidig må også skipene som anløper betale både for å ligge til kai, og diverse tillegg som los og slep, og renovasjon og andre tjenester.

– Det er rederiene som betaler alt dette.

Det er tidlig å anslå den faktiske verdien av cruisetrafikken, ettersom inntektene spres på så mange ulike bransjer.

Fem prosent tilbake

Statistikker fra Innovasjon Norge viser at det i snitt genereres 5 prosent gjenbesøk fra cruiseturisme. Når de reisende returnerer, «tjener» bygda på overnattinger i tillegg til ordinær næring. Det har vært både kritiske røster og støtteerklæringer til prosjektet, som har vært i planleggingsfasen inntil i år. Nielsen beskriver arbeidet som ganske likt det arbeidet som gjøres med andre operatører innen turistnæringen, om enn «noe mer gammeldags skrudd sammen».

– Det tar tid å komme seg inn på markedet. De første årene kommer bestillingene sent, og rederiene tester hvordan reisemålet er. Når man har kommet gjennom denne fasen, kommer bestillingene raskere. Det ser vi at det gjør nå, med fem bestillinger til neste år, og det har allerede kommet bestillinger til 2021.

Trenger ikke mer støtte

Ettersom prosjektet er inne i den operative fasen, har de ikke søkt mer offentlig støtte. Det skal likevel ikke bli tett av cruisebåter til og fra Øra.

– Vi har satt en grense på maks 20 båter. Det kler havna, og passer infrastrukturen her. Det er fint å se at vi nærmer oss målet, og klarer å levere, sier Nielsen.

Fredrikstad-området har en annen topografi enn de andre 35 cruisehavnene i Norge, med fjord og fjell.

– Men vi er nærme Europa og Baltikum. Det er vår fordel. I tillegg til at området har egen verdi som turistmål, selvsagt, sier Nielsen.

Mormors godt besøkt

– Vi lurer på om dere har merket noen effekt av cruiseturismen i år?

– Det er altfor tidlig å konkludere med noe, det har vært ett skip i år og ett i fjor. Skipet som kom nå, var et lite skip med om lag 500 mennesker. Isolert sett var Mormors Café godt besøkt denne dagen det var anløp tidlig i mai. Det er ikke fra Handelsforeningen gjort noen generell analyse av dette besøket. De fleste passasjerene ble værende i området her, sier Camilla Olsen, leder i Gamlebyen Handelsforening og eier av Mormors Café.

Mer fra Dagsavisen