Rygge Sivile Lufthavn (RSL) har jobbet gjennom hele sommeren med å få til en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge (MLR), flyplassen som har stått brakk siden november 2016 (se faktaboks).
Målet har hele tiden vært å lande avtaler med flyselskaper villige til å ta i bruk flyplassen. RSL har anslått at de vil trenge avtaler som innebærer minimum 500.000 til 600.000 passasjerer for å kunne satse på en gjenåpning.
Det har de ikke klart.
I dag vedtok selskapet å skrinlegge planene om en gjenåpning i 2020.
Moss lufthavn Rygge var en stor og viktig arbeidsplass på Østlandet. De tidligere eierne anslo at rundt 1.000 personer mistet jobben som følge av nedleggelsen i 2016, hvorav rundt halvparten indirekte.
Sikter seg inn mot 2021 i stedet
Samtidig er ikke håpet helt ute.
RSL forteller at konseptet deres er godt mottatt i markedet. Derfor ønsker de å få til en gjenåpning i 2021 i stedet.
– Vi var nær en situasjon hvor vi fikk avtaler som gav nok passasjerer til å åpne i 2020. Rygge Sivile Lufthavn AS har på denne bakgrunn besluttet å fortsette arbeidet med å inngå trafikkavtaler med flyselskapene med mål om å åpne Rygge Lufthavn våren 2021, skriver selskapet i en pressemelding.
Titusenvis har ventet spent på svaret
Året før nedleggelsen av MLR fløy 1,64 millioner passasjerer fra flyplassen - de aller fleste med Ryanair.
Da lavprisselskapet valgte å trappe ned tilstedeværelsen sin i forbindelse med flypassasjeravgiften, så de daværende eierne seg nødt til å stenge dørene.
Det førte til at hundrevis av personer mistet jobbene sine og skapte stor oppstandelse blant brukerne av flyplassen. En Facebook-side til støtte for flyplassen, «Venner av Rygge», fikk rundt 2.400 likerklikk på ett døgn da den ble startet opp. I dag har siden snart passert 42.000 følgere.
---
Moss Lufthavn Rygge
- ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
- ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
- ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
- ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
- ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
- ▪ De satte seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2019, men lyktes ikke.
- ▪ Det siste året har de jobbet med en gjenåpning i 2020.
- ▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.
- ▪ Det målet ble ikke nådd i år heller.
---