Nyheter

Satser på samme flyselskaper som før

Rygge Sivile Lufthavn (RSL) slipper å starte med blanke ark når de nok en gang skal forsøke å få til en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge - denne gang i 2021.

Selskapet har siden Jotunfjell Partners overtok den sivile flyplassen i 2017 forsøkt å få til en gjenåpning. Dette har de så langt ikke klart.

Problemet har vært at de ikke har klart å skaffe seg nok flyruter til å kunne satse på en gjenåpning. Espen Ettre, styremedlem og talsperson i RSL, uttalte i sommer at de trengte minst en halv million passasjerer for å kunne gjenåpne i 2020.

Etter det Dagsavisen Moss Dagblad erfarer, var RSL i kontakt med 5-7 selskaper om å fly fra Rygge i 2020.

– Hadde flyselskap «på kroken»

Nå har de startet å legge planer for en gjenåpning våren 2021 i stedet.

– Dette er en plan som tar utgangspunkt i de selskapene vi hadde på kroken - og nesten hadde på kroken, sier Ettre.

Han forteller at de vil fortsette å forhandle med selskapene i løpet av den kommende vinteren og våren.

– Vi har kontaktpersoner på høyt nivå i alle disse flyselskapene, sier Ettre.

LES OGSÅ: Dette har det kostet å holde flyplassen ved like mens den har stått brakk (DA+)

Håper å få Max-flyene i lufta igjen

Ettre har tidligere fortalt Dagsavisen Moss Dagblad at en av grunnene til at de ikke klarte å skaffe nok flyruter til Rygge, var fordi Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken som følge av to dødelige flykrasjer. Denne flytypen er en del av flåten til blant annet Ryanair (under bestilling) og Norwegian.

– Det finnes flyselskaper som sa at de kunne gi oss ganske mange passasjerer, men på grunn av at Max-flyene ble satt på bakken må de nå i stedet prioritere annerledes, sa han.
Det er fortsatt uvisst når flytypen får grønt lys til å tas i bruk igjen, men ifølge Reuters er det ventet å skje på nyåret. Jo raskere dette blir avklart, jo bedre er det for RSL.

– En klarering av Max-flyene er et godt utgangspunkt for videre samtaler, sier Ettre.

LES OGSÅ: Her trener norske spesialstyrker på den nedlagte flyplassen i Rygge (DA+)

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • ▪ De satte seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2019, men lyktes ikke.
  • ▪ Heller ikke en gjenåpning i 2020 lyktes de med.
  • ▪ Nå tar RSL sikte på å få til en gjenåpning våren 2021 i stedet.
  • ▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper, som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.

---

Mer fra Dagsavisen