annonse

Barrierer for elbilkjøp

REKKEVIDDE
REKKEVIDDE: Rekkevidden er fortsatt en viktig grunn til at folk ikke velger elbil. (Foto: Gorm Kallestad)
SAMARBEID
SAMARBEID: Anita Svanes tror bilprodusentene i løpet av kort tid vil lansere så mange forskjellige elbiler at de bør tilfredsstille alle behov (Foto: Møller Mobility Group)

En undersøkelse gjort av Kantar TNS på vegne av bilselskapet Møller Mobility Group har sett på årsakene til at mange ikke velger elbil.

  • Morten Abrahamsen / NTB

– Det undersøkelsen viser, er at mange av dem som ikke kjører elbil i dag, heller ikke er klare for å velge elbil neste gang de kjøper bil, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen, ett av merkene Møller importerer.

Hun mener det er to viktige årsaker til dette. Usikkerhet rundt selve produktet er den ene. Her er det særlig rekkevidde og bilstørrelse som skaper tvil hos kjøperne. Ankepunktene har vært til stede like lenge som elbilene har eksistert i det norske bilmarkedet.

50,8 prosent av de spurte sier at kort rekkevidde er den viktigste grunnen til at de ikke vil velge en elektrisk bil.

Ladeproblemer

Svanes mener produsentene er på vei til å løse dette med de bilene som er på vei ut markedet fremover. Hun mener rekkevidde, størrelse, pris og andre sentrale elementer ikke blir faktorer å regne med for elbilene som er ventet de kommende årene.

– Dette blir ikke noe hinder på veien mot 2025, snarere tvert imot.

Stortinget har vedtatt at det fra 2025 kun skal selges utslippsfrie i Norge.

Det andre problemområdet er usikkerhet rundt ladeinfrastruktur og hvor lenge dagens insentiver vil vare.

– Dette er ikke noe bransjen kan løse på egen hånd. Her må myndighetene på banen, ved å skape forutsigbarhet rundt insentivene, sier Svanes.

Hun mener det aller viktigste er at tilgangen til lading utvikles i takt med elbilsalget.

– Det er en stor jobb, der relevante myndigheter og vi som bransje må dra lasset sammen.