annonse

Tilfredsstiller flere behov

Q-CAR:
Q-CAR: I England har de uttrykket «Q-car» på biler som er langt sprekere enn de ser ut til. Det passer godt på en Skoda Octavia RS 245 (Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema)
GREIT
GREIT: Interiøret er fra Volkswagens hyller, og er enkelt og funksjonelt. Det er samtidig av de minst moderne fra Volkswagen-konsernet. Røde sømmer er forbeholdt RS-utgaven (Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema)
KRAFT
KRAFT: Motoren byr på 245 hestekrefter, den er også tilgjengelig med 230 hestekrefter til 30.000 kroner mindre. Firehjulstrekk kommer kun i kombinasjon med 184 hesters diesel som starter på 436.000 kroner. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema)
Tekniske data:

Skoda Octavia stasjonsvogn er en praktisk og litt kjedelig bil. Morofaktoren stiger betraktelig hvis man velger RS-versjonen.

  • Morten Abrahamsen / NTB Tema

Såkalte GTI-biler er bilverdenens kinderegg: praktiske, kvikke og ikke så altfor dyre. Dette er kjøretøy som gjør at det kan holde å ha én bil selv om kravene og ønskene er mange. Samtidig er dette en sannhet med modifikasjoner, for det er kompaktbiler, og da er tross alt den innvendige plassen begrenset.

Man kan komme til et punkt i livet der man skal ha med seg både bikkjebur, barnevogn og mange menneskers bagasje. Da skal man være en mester i origami for å få med alt i en kompaktbil. Er dermed løpet kjørt om man ønsker å ha det litt gøy selv om man ikke har over en halv million kroner til bilkjøp?

Faktisk ikke. Og alternativet kommer fra en litt overraskende kant. Skoda er i all hovedsak kjent for å servere streite biler, enkelt innpakket, til folk som først og fremst trenger en bil. Utseendemessig ligner de som oftest på et kjøretøy som kan brukes til å beskrive sitt segment, noe generisk som ingen egentlig legger merke til.

Oppgradert

Men midt inne i denne mengden av snusfornuft har de i lang tid hatt en liten luring. En serie under Octavia-paraplyen som byr på ting man kanskje ikke forventer av en Skoda. RS har Skoda kalt disse bilene.

Octavia-serien fikk tidligere i år en face-lift, og nå ruller de ut oppgraderte varianter av RS-modellene. I toppen av disse valgmulighetene finner man Octavia RS 245. Den har samme motor som Volkswagen Golf GTI Performance, som betyr 245 hestekrefter. I tillegg har styring og understell fått en overhaling som forvalter denne kraftige motoren på forsvarlig vis. 

KRAFT
KRAFT: Motoren byr på 245 hestekrefter, den er også tilgjengelig med 230 hestekrefter til 30.000 kroner mindre. Firehjulstrekk kommer kun i kombinasjon med 184 hesters diesel som starter på 436.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Rent estetisk er det noen små hint om at dette ikke er en streit Octavia. Mest synlig utvendig er noen raffe felger og noen diskrete RS-merker. Innvendig er det røde sømmer og noen flere RS-merker.

Men det er det som ikke synes, som er viktig. Testbilen har en manuell girkasse som er rimelig tettsteget og presis, og bilen passer til et slikt oppsett. Draget i motoren er heftig, null til hundre tar 6,7 sekunder. Dette akkompagneres av en artig motorlyd, men den har ikke kaklingen og smellene fra en Golf GTI når man girer, det er jo tross alt en familiebil.

Stram

Understellet er litt strammere enn normalt, noe som tar ned komfortfaktoren en smule. Men det er ikke plagsomt hardt, og fortsatt på den riktige siden av familievennlig transport.

Og det er her bilen eksellerer. Man kan pakke inn bikkje, unger og bager – bagasjerommet tar 610 liter, 230 liter mer enn en Golf GTI – og rulle mot hytta. En annen dag kan man finne en morsom vei og kose seg med litt inspirert kjøring.

Selv med kun forhjulstrekk og så mye krefter er bilen håndterbar. Det er ikke en bil som gjør at man må tviholde i rattet. Understyring kan forekomme, men da er det bare å slippe litt opp på gassen, så henter man seg kjapt inn. Oppsettet gjør også at bilen er stram og fin i svinger, og akselavstanden er såpass at den blir stabil selv på klein asfalt.

Allsidig 

GREIT
GREIT: Interiøret er fra Volkswagens hyller, og er enkelt og funksjonelt. Det er samtidig av de minst moderne fra Volkswagen-konsernet. Røde sømmer er forbeholdt RS-utgaven Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Octavia RS stasjonsvogn treffer veldig god på allsidighet. Her får man en svært praktisk farkost, som kan være en lekebil når man ønsker det. Dette tatt i betraktning er prisen slett ikke ille.

Testbilen har bra med utstyr, eksempelvis panoramasoltak som gir masse lys i kupeen, og det man forventer av moderne sikkerhets- og teknikkteknologi, til en samlet sum som lander rett under en halv million. 

Bilen ligger drøyt 10.000 kroner over en tilsvarende motorisert Golf GTI, og det er ikke så mange andre biler som kan by på en miks à la den Octavia RS har, til samme sum. Egentlig er det bare én direkte konkurrent, Ford Focus ST, som har svært like ytelser og pris, men med mindre innvendig plass.

Så om man føler at voksenlivet har innhentet en litt vel fort, og all fornuft tilsier at man nå bør bli en Octavia-sjåfør, er RS-utgaven den perfekte rømningsveien.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på demokraten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.




LES OGSÅ
annonse

annonse

annonse

Hei, 

×

Du leser første premium-sak

Du har nå lest 2 saker

×

Ha en fin dag!

Du har nå lest 3 saker

×

Tekst kommer her.

Du har nå lest 4 saker

×

Du har nå 1 plussak igjen. Men du kan nå også få ubegrenset tilgang i én måned for kun 1 krone