annonse

Avfall levert på grønne skilter

ØRA
ØRA: FREVAR og innkjøringen til gjenvinningsstasjonen (Foto: Tomm Pentz Pedersen)

Regelverket for levering av avfall på gjenvinningsstasjonen trenger mer enn en ny grovsortering, mener Demokratens redaktør Tomm Pentz Pedersen.

  • Tomm Pentz Pedersen

I fjor sommer ga uavhengig-representanten Ola H. Storli det kommunaleide foretaket FREVAR kraftig kritikk for det han mener er et innfløkt regelverk rundt avfallsleveringen. Styreleder Victor Kristiansen (Ap) svarte blant annet følgende: – At vi har publikummere som synes våre rutiner for veiing og måling av avfall er vanskelig å forstå ser jeg ikke bort fra. Derfor skal styret nå se nærmere på hvordan vi kan forenkle og forbedre.

I et tidligere leserinnlegg forklarer Frevar-direktør Fredrik Hellström forskjellen på privat- og bedriftstakst. Hvor blant annet størrelse på lass (tre kubikkmeter) og lengde på lass (bil og henger totalt ni meter) skal avgjøre om du kan betale en fast pris eller må punge ut med 2,34 kroner per kilo avfall. Gjenvinnings-stasjonens «målepoliti» har vi satt spørsmålstegn ved også tidligere. Vi har selv bekjente som har lånt henger til å frakte avfall - men fordi de også «uheldigvis» kjører en mellomstor familie-SUV krøp totallengden 15 centimeter over ni meter.

Ola H. Storli er en mann som vet å sette ting på spissen, både verbalt og ved «miniaksjoner». I helgen kranglet han seg ut av anlegget, med avfall i bilen. Men det er nå slik med FREVARs regelverk - kjører du privatbil med grønne skilter må du betale - med eller uten henger! Storli kjører en varebilregistrert Honda Element. De som kjenner bilmodellen vet at det ikke er en stor bil. For veldig mange er det som i utgangspunktet var en personbil, men nå registrert som varebil, både praktisk og nyttig. Slik oppfatter tydeligvis ikke styret i FREVAR bruk av bil til transport og fritidsaktiviteter.

Fredrikstads innbyggere har helt klart en stor fordel ved at avfall levert med personbil er gratis, og to hundre kroner klarer nok de fleste private varebileiere å betale - men prinsipielt er det feil! Direktør Hellström skriver at reglene er utarbeidet på grunnlag av egne erfaringer, og hvordan andre mottak håndterer dette. Vi klarer ikke å finne sammenlignbare virksomheter som speider etter «rettmessige» eiere av biler med grønne skilter før de skal kreve inn avgiften, eller skritter opp totallengden på bil og henger.

Regelverket trenger mer enn en grovsortering!

Tomm Pentz Pedersen
ansvarlig redaktør

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på demokraten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.