annonse

Batteriretur samlokalisert i Fredrikstad

Fornøyd med nytt anlegg
Fornøyd med nytt anlegg: Produksjonssjef Tor Henrik Svensen (t. v.) og daglig leder Fredrik Andresen samler troppene på Øra. (Foto: )
Verdens første og eneste
Verdens første og eneste: Batterisorteringsmaskinen var et populært skue. Video av maskinen i aksjon kommer på Demokratens Facebook sider. (Foto: )
Innsats og positivitet
Innsats og positivitet: Andresen beordret beskjedne ansatte opp å stå før han skamroste arbeidsinnsatsen under flytteprosjektet. Ordfører Jon-Ivar Nygård var også tilstede (sittende). (Foto: )
Pall på pall
Pall på pall: Når ordinære batterier får selskap av 20 ganger større elbilbatterier er det godt at Batteriretur har tilgjengelige arealer for utbygging. (Foto: )

Lokalpresse, rikspresse, politikere, og utallige aktører fra norsk gjenvinningsindustri var tilstede da Batteriretur gjennomførte den offisielle åpningen av sitt nye anlegg på Øra.

  • Dag Magnus Nielsen

Hovedkontoret i Sarpsborg, utviklingsavdelingen i Sandefjord, og lagrene i Halden og Horten utgjorde det geografiske lappeteppet Batteriretur måtte forholde seg til før samlokaliseringen

1.000 lastebiler

– Når vi får samlet alt under et tak blir koordinasjon og samarbeid på tvers av de ulike avdelingene mye enklere, sier driftssjef Tor Henrik Svendsen.

– Vi sparer også transport tilsvarende 1.000 lastebiler nå som vi har flyttet så nærme havna, supplerer daglig leder Fredrik Andresen

Arbeidsplasser og lokal forankring

– Vi har god plass til å vokse videre og har allerede styrket lageravdelingen. Når Batteriretur om få år bygger verdens første gjenvinningsfabrikk for høy-energi batterier (elbilbatterier, red. anm.) kommer vi til å trenge flere ansatte, blant annet ingeniører.

At Batteriretur satser på gjenvinning av elbilbatterier er gode nyheter for både lokale arbeidstagere og næringsliv. I 2024 anslås det nemlig at omkring 40 000 elbiler vil være modne for skroting. I motsetning til ordinære bilbatterier på 15-20 kilo kan elbilbatterier veie mange hundre kilo, og vil følgelig øke behovet for både plass og arbeidskraft.

– Det er viktig for oss å ha en lokal forankring, derfor benyttet vi Backe Østfold AS når anlegget ble bygget. I tillegg kjøper vi også alt fra arbeidsklær til dekk av lokale bedrifter, forteller Andresen.

Non-profit

– Eierne våre er batteribransjen, dvs. importører og produsenter av batterier som for eksempel Varta og Panasonic, forteller Svendsen.

– Når noen importerer et batteri utløser det et miljøgebyr som importøren betaler til oss. Pengene bruker vi til innsamling og gjenvinning. Batteriretur er strukturert som et aksjeselskap, men der stopper også likheten. En aksje koster 8 000 kroner og det er også det man kan selge den for uavhengig av hvor stor bedriften måtte vokse seg. Det betales heller ikke utbytte.

Sirkulærøkonomi

Når man arbeider for at ressurser skal forbli i økonomien lengst mulig, forårsake lite forurensing, og være energieffektive, kalles dette sirkulærøkonomi. Batteridrifts bidrag i puslespillet består blant annet av å organisere innsamling av brukte batterier.

Disse sorteres og behandles før de sendes med skip til smelteverk i Tyskland og England.

– Vi har en gjenvinningsgrad på blybatterier på 99,8 prosent, avslutter Andresen.