annonse

Black Friday i Fredrikstad

BLACK
BLACK: Denne spede køen var det nærmeste man kom amerikanske shopping-tilstander tidlig om Black Friday-morgenen. (Foto: Dag Magnus Nielsen)
BLACK WEEK
BLACK WEEK: Kai Bekkevold, forteller det var mer trøkk på Black Friday før tilbudene ble spredt ut over Black Week. (Foto: Dag Magnus Nielsen)
BLACK POWER
BLACK POWER: Powers Lars Nilsen sier kundene handler mer via klikk-og-hent (Foto: Dag Magnus Nielsen)

På årets største og desidert mest markedsførte shopping-dag var det mange som forventet amerikanske tilstander.

  • Dag Magnus Nielsen

- For tre-fire år siden var det litt som man ser fra USA. Kundene løp inn og grabbet produktet de hadde sett seg ut på forhånd, forteller Joakim René Johansen ved Power i Dikeveien.

Internett

- Nå er mye av den handelen flyttet over på nettet. Selv om det ikke ser slik ut i butikken akkurat nå, selger vi faktisk mye mer enn ved tidligere Black Friday’er.

- Sett opp mot fjorårets Black Week har vi mer enn doblet omsetningen, skyter butikksjef Lars Nilsen inn.

Samme for naboen

Powers erfaring deles av nabobutikk og konkurrent Elkjøp:

- Det store trykket man så for noen år siden har helt klart roet seg selv om omsetningen har økt. Dels fordi tilbudene spres ut over hele uka, men også fordi vi har flere av tilbudsproduktene, forteller Kai Bekkelund, avdelingsleder for tech.

- Etter hvert som kundene har sett at vi ikke blir utsolgt, har det blitt enklere for dem å stikke innom etter jobb, eller på kvelden. Handlemønsteret blir mer derfor mer normalt, avslutter Bekkelund.