annonse

– NAV trykker meg ned i avgrunnen

UMENNESKELIG BEHANDLING
UMENNESKELIG BEHANDLING: Da NAV oppdaget at venner hadde hjulpet Jorun Olsen med penger til livsopphold - mens NAV selv sviktet - fikk den ressurssvake 62-åringen umiddelbart tappet kontoen for 25.681 kroner. Beate Flaen Skogly i «Velferdsviteren» har bistått Olsen i kampen mot NAV. (Foto: Arne Børresen.)

Jorun fikk inndratt 25.681 kroner hun hadde fått av venner.

  • Arne Børresen

Da NAV sviktet Jorun Olsen stilte venner opp med penger til husleie. Det likte NAV dårlig; de tappet kontoen hennes for 25.681 kroner!

– NAV gjør ikke annet enn å trykke meg ned i avgrunnen. Jeg har ikke ord for hvilken umenneskelig behandling jeg får. Jeg er helt ferdig, sier 62-åringen fortvilt til Demokraten.

Fikk krisehjelp av venner

10. oktober i fjor stod Olsen fram i Demokraten for å fortelle om sine høyst negative erfaringer med NAV. Da hadde hun vært uten støtte til livsopphold siden mai 2017 og måtte klare seg på kun 2.766 kroner måneden i bostøtte. Årsak: saksbehandleren i NAV hadde sluttet og ingen visste hvor Olsens saksdokumenter var blitt av. NAV la seg imidlertid flate og utbetalte den skyldige støtten til Jorun Olsen øyeblikkelig.

En tid etter ble den enslige kvinnen igjen en David mot Goliat, skal vi tro Beate Flaen Skogly i «Velferdsviteren Fredrikstad»:

– I perioden da NAV sviktet Jorun stilte venner og bekjente opp for henne med krisehjelp. De ga henne private lån slik at Jorun kunne betale husleia. Tilsammen 25.000 kroner ble satt inn på hennes konto, sier Flaen Skogly og fortsetter:

– Men plutselig finner NAV ut at Olsen har penger på «bok». Uten å informere tapper de kontoen hennes for 25.681 kroner - et beløp som tilsvarer seks husleier. Dermed var Olsen satt tilbake i samme situasjon som i første halvår 2017; hun hadde kun 2.816 kroner måneden å leve for og var igjen nær ved å bli kastet ut av hybelen i sentrum to ganger, forklarer representanten for Velferdsviteren.

– Hva skjedde videre?

– Vi tilbød oss å hjelpe Jorun Olsen. Etter en masse telefoner og brevskriving over flere måneder besluttet NAV å omgjøre sitt eget vedtak. 31. august ble 25.681 kroner tilbakeført slik at husverten igjen kunne få sitt oppgjør.

– Hva synes du om NAVs behandling av Jorun Olsen?

– Det er som å tråkke på folk som ligger nede. Skammelig! Men Jorun Olsen er dessverre ikke den eneste som havner i økonomisk krise. Ut fra pågangen vi har til Velferdsviteren vet vi med sikkerhet at det er mange der ute som ikke får den behandlingen de skal ha, sier Beate Flaen Skogly.

– Hva er Velferdsviteren?

– Vi er et lite selskap bestående av folk med ulik kompetanse som er til for å bistå mennesker som ikke får den hjelpen de skal ha fra det offentlige tjenesteapparatet.

– Betyr dette at Jorun Olsen nå får en ekstra-regning hun må håndtere i tillegg til de økonomiske utfordringene hun har hatt med NAV?

– For å si det sånn; de omlag 25 timene vi har brukt på denne saken skal definitivt ikke velte Jorun økonomi. Absolutt ikke, forsikrer Flaen Skogly.

- Ta med brukeren til møte

- Ta med brukeren til et møte med oss. Så kan vi snakke sammen med veilederen hennes tilstede.

Slik svarer NAV-sjefen i Fredrikstad, Lise Mette Paulsen når Demokraten etter flere forsøk kommer i kontakt den Nasjonale Arbeids og Velferdsetatens talsperson.

- Har ikke tid

- Jeg har ikke tid til å kommentere denne saken nå på grunn av et sikkerhetsmøte som har pågått i hele dag vedrørende de nye lokalene våre på Kråkerøy.

- Men arbeidsdagen er langt fra slutt?

- Jeg klarer ikke å melde tilbake i løpet av et par timer. Vi må dessuten også bruke noe tid på å oppheve taushetsplikten.

- Men taushetsplikten ble jo opphevet med Olsens erklæring pluss kopi av hennes bankkort sist gang Demokraten skrev om saken?

- Ja, men det er lenge siden. Nå må vi nok ha en ny oppheving. Jeg foreslår heller at vi avtaler et møte senere hvor du kan ta med brukeren hit. Så kan vi snakke sammen med veilederen hennes tilstede. Dét vil være det beste for oss alle, oppfordrer Lise Mette Paulsen, NAV-leder i Fredrikstad.