annonse

Slik blir Niro Electric

TETT
TETT: I all hovedsak blir den elektriske Niro lik hybridutgavene utvendig, bortsett fra at den får en tett grill. (Foto: Produsenten)
INTERESSE
INTERESSE: Den norske importøren melder om stor forhåndsinteresse. (Foto: Produsenten)

Kia har vist den endelige versjonen av Niro med elektrisk drivlinje.

  • Morten Abrahamsen / NTB

Mot slutten av året kommer Kia på markedet med den elektriske versjonen av Niro, og nå viser de for første gang bilder av bilen slik den blir. De letter også litt på sløret når det gjelder kapasiteten.

Den endelige produksjonsmodellen vil ha mange likhetstrekk både med konseptbilen vi har sett tidligere, og med dagens Niro. Den elektriske versjonen skiller seg fra hybrid- og ladehybridversjonen med en tett grill og LED-kjørelys.

Niro Electric blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker. Den største er på 64 kWh, fra en litium-polymer batteripakke. Rekkevidden oppgis til mer enn 45 mil i den virkelighetsnære WLTP-syklusen. Med den mindre batteripakken på 39.2 kWh er oppgitt rekkevidde på mer en 30 mil.

Kan forhåndsbestilles

– Vi har stor interesse for Niro Electric, og man kan forhåndsreservere bil ved å betale inn et beløp på 7777 kroner. Per i dag er det cirka 1800 personer på lista. I tillegg er det en del som melder interesse og ønsker å holdes oppdatert på bilen, sa nylig Mette S. Sauge i Kia Bil Norge.

Bilen vises nå på «International Electric Vehicle Expo» i Jeju, Korea, og får sin europeiske debut på bilutstillingen i Paris i starten av oktober. De første kundebilene kommer til Norge i desember.

Sauge tror de skal få nok biler, men sier at det enn så lenge er for tidlig å si noe konkret om volumet.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på demokraten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.