Av Alexander Vestrum
Ifølge en børsmelding dreier det seg om 1.900 fulltidsansatte i Sverige, 1.300 i Norge og 1.700 i Danmark.
– Covid-19 har tvunget SAS til å ta stilling til en helt ny virkelighet som kommer til å gi følger ikke bare i de nærmeste månedene, men i de neste årene, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.
– Vår ambisjon er å fortsatt være det ledende flyselskapet i Skandinavia og dermed ha en bærende rolle i den skandinaviske infrastrukturen som en garantist for nasjonal og internasjonal tilgjengelighet. For å kunne fortsette å oppfylle denne viktige samfunnsfunksjonen, må vi tilpasse våre kostnader til de rådende omstendigheter, fortsetter han.
Livet etter korona: Disse delene av samfunnet må forandres, mener forskere (Dagsavisen+)
– Proaktivt
Gustafson understreker at SAS-ansatte i gjennomsnitt har seks måneders oppsigelsestid, og at usikkerheten rundt etterspørselen og hvor lang tid det tar å tilpasse seg, gjør at SAS må «handle proaktivt».
– Det gir SAS fleksibiliteten til å raskt skalere opp virksomheten om etterspørselen kommer tilbake, men også å foreta ytterligere tiltak om innhentingen tar lenger tid enn ventet, sier konsernsjefen.
Sammen med representanter for fagforeningene starter SAS-ledelsen nå arbeidet med å finne løsninger som sørger for at så få som mulig rammes. Samtidig er selskapet beredt til å skalere opp og gjøre at færre rammes dersom etterspørselen tar seg opp raskere enn ventet.
Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Dagsavisen
– Trist og leit
– Det er forferdelig trist og leit at vi tvinges til å tilpasse vår arbeidsstyrke til en lavere etterspørsel. Ikke minst med tanke på selskapets fremgangsrike reise de siste årene, som er gjort mulig av SAS' kompetente og verdsatte medarbeidere, sier SAS-sjefen.
I midten av mars kunngjorde SAS at selskapet stanset det meste av virksomheten og permitterte opptil 10.000 medarbeidere – 90 prosent av arbeidsstyrken.
– Svart dag
– Dette er bare trist, sier leder Nina Nordheim Pedersen i Kabinansattes Forbund om at SAS varsler kutt av 1.300 ansatte i Norge.
I en felles pressemelding betegner Kabinansattes Forbund og Norsk Flygerforbund avgjørelsen om å kutte til sammen 5.000 ansatte i Sverige, Norge og Danmark som en svart dag for skandinavisk luftfart.
– Det er med tungt hjerte vi har mottatt nyheten om at SAS vil redusere antall ansatte i et så stort omfang. Fram til nå har over 10.000 ansatte vært permittert, men at SAS nå må gå til massive oppsigelser er svært dramatisk, sier Nina Nordheim Pedersen.
– Dette er bare trist. Covid-19 har rammet luftfart globalt svært hardt verden over, og de brutale konsekvensene ser vi nå, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.
– Ikke noe annet valg
SAS har ikke noe annet valg enn å kutte kostnadene, fordi selskapet nesten ikke har noen normal etterspørsel og produksjon, ifølge analytiker.
– Dette er veldig dramatisk. Det viser at SAS treffes like hardt som de fleste andre flyselskaper rundt om i verden av virusutbruddet, og at det får langtidskonsekvenser også for et så solid selskap som SAS, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til NTB.
– SAS har ikke noe annet valg enn å kutte kostnadene, fordi normal etterspørsel og produksjon nesten ikke til stede, sier han, og legger til:
– Det betyr ikke at SAS ikke kan komme tilbake. Selskapet er tydelig på at det vil skalere opp produksjonen og antall ansatte etter hvert som markedet eventuelt kommer tilbake.