annonse

Travel førjulstid for Wik & Walsøe

STERK STAB
STERK STAB: Wik & Walsøe vokser seg stadig større og har i dag 9 ansatte. Fra v. eier Linda Svedal Walsøe, økonimiansvarlig Ingrid Fredstad Andersen, administrasjonssekretær Torill Walsøe, markedsansvarlig Kjartan Haugen, selger Johan Silbodal, kundebehandler Stine Bustgaard og selger Jeanette Reinsch. (Foto: Silje Viola Hansen)
MYE Å GJØRE
MYE Å GJØRE: Juletid er høytid hos bedriften Wik & Walsøe og eier Linda Svedal Walsøe har mange baller i luften. (Foto: )
POPULÆRT
POPULÆRT: Serviset « Julemorgen» kjennetegnes av Walsøes poetiske illustrasjoner, mange av dem inspirert av hennes egne fotografier tatt på turer i nærområdet. (Foto: )

Julen nærmer seg og noen som har nok å henge fingrene i er suksessbedriften Wik & Walsøe. Det er tydelig at Juleserviset «Julemorgen» vil pryde mang et julebord i de norske hjem.

  • Silje Viola Hansen

– Nå koker det her ja. Julen er høysesong og samtidig som «Julemorgen» skal ut til kundene, jobber vi med å sluttføre neste høst`s kolleksjon og vi er også godt i gang med våren 2019, forteller en småstresset Linda Svedal Walsøe. Fredrikstadbedriften lanserte «Julemorgen» høsten 2016, og serviset ble som de andre Wik & Walsøe produktene - en suksess.

Personlige juleminner

Linda Walsøe forteller endog at juleserviset er noe av det vanskeligste hun har utviklet. Folk har sterke juletradisjoner og det er ikke lett å komme med noe nytt som treffer folk.

– Når det kommer til jul har vi liten toleranse for å endre noe, og ting skal være som de alltid har vært. Utfordringen var derfor å komme med noe nytt samtidig som det traff en nerve i folk, forteller Walsøe. Gründeren klarte det allikevel, da serviset har blitt en hit. «Julemorgen» kjennetegnes av Walsøes poetiske illustrasjoner, mange av dem inspirert av hennes egne fotografier tatt på turer i nærområdet.

– Serviset deler personlige juleminner. Vi håper å inspirere nye generasjoners juletradisjoner - nostalgisk, men likevel dempet moderne, sier Walsøe.

Drømmer og håp

Wik & Walsøe er historien om to kvinner som hadde lyst til å skape noe helt nytt og unikt og bygge en ny norsk merkevare. 11 år er gått siden de sa opp sine faste jobber, og satset alt på design av porselen. Mest kjente er de for sin design med Alv.

– Alven symboliserer drømmer, håp og troen på å gjøre det umulige mulig, sier Walsøe. Damene ble kåret til både Årets be­drift i Fredrikstad og Årets gründerkvinner i 2013. I 2014 solgte Ragnhild Wik seg ut og siden har Walsøe styrt porselenskuta alene.

– Det var en naturlig utvikling og som gründer er nok utfordringer det som trigger mest. Det er det som gir pågangsmot og giv til å fortsette, konstaterer Walsøe.

Bare i startgropa

I dag er de 9 ansatte i lokalene i Øraveien 2. Deres Alveporselen og serviser står side om side med kjente merkevarer som Stelton, Wedgwood og Rosenthal på over 150 utsalgssteder i Norge. I fjor omsatte de for 30 millioner kroner. Walsøe forteller imidlertid at hun fortsatt føler de bare er i startgropa.

– Vi drømmer om å vokse å bli enda større. Vi har en sterk, stabil og dyktig stab og jeg har stor tro på at vi skal klare det. Neste omsetningsmål er 50 millioner kroner og dessuten ønsker vi å flytte blikket videre ut i verden å ha større fokus på eksport.

Travelt

Dagene som manager og kreativ sjef i Wik & Walsøe er travle, og det er mange baller i luften på en gang.

– Det gjelder å klare å holde hodet kaldt når det stormer som verst, konstaterer Walsøe. Hun er egentlig alltid på jobb, enten i den daglige driften eller i den kreative prosessen.

– Det er når det er stille rundt meg jeg har tid til å tenke å være kreativ. Og det er jo på fritiden, ler hun. Inspirasjon til nytt design finner hun i naturen, enten ved havet eller i skogen.

– Det finnes vel ikke en tursti på Kråkerøy jeg ikke har tråkket, konstaterer hun.

Julestemning

I kontorene til Wik & Walsøe er julen allerede på plass, med pepperkaker på bordet og kaffe som inntaes av «julemorgen» kaffekopper. Neste års julekolleksjon er utstilt, men denne er strengt hemmelig enda, og vil vises først i februar på en messe i Frankfurt. Walsøe ser frem i mot juleferien som nærmer seg og noen dager fri.

– Jul for meg er familie og avslappende dager hvor vi bare kan være oss. Jeg er ikke så stedsbunden når det kommer til jul så i år feirer vi på alpene. Det skal bli helt nydelig, avslutter hun.

demokraten@demokraten.no

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på demokraten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.



LES OGSÅ
annonse

annonse

annonse

Hei, 

×

Du leser første premium-sak

Du har nå lest 2 saker

×

Ha en fin dag!

Du har nå lest 3 saker

×

Tekst kommer her.

Du har nå lest 4 saker

×

Du har nå 1 plussak igjen. Men du kan nå også få ubegrenset tilgang i én måned for kun 1 krone