Sport

Nå skal de sette lyden av Oilers

Lite, ut over spillet, engasjerer Oilers-tilhengerne mer enn introen på hjemmekampene. Nå håper klubben å ta showet til nye høyder. Queen, fansen og Tommy Kristiansen får sentrale roller.

Følg RA Sporten på Facebook!

Helt siden DNB Arena sto klar har Oilers lagt mye arbeid i videoene som introduserer laget før kamp. Denne gangen har klubben faktisk brukt en solid pengesum på å kjøpe rettighetene til å bruke Queen-slageren «We Will Rock You».

– «We Will Rock You» blir slagordet for hele sesongen og et gjennomgående tema, sier informasjons- og samfunnskontakt Kjetil Garvik.

LES OGSÅ: Han er ny mann blant Oilers-kapteinene

Tommy på Harley

Han kan røpe at videoen som skal sette tilhengerne i stemning starter med at den hjemvendte helten Tommy Kristiansen kommer rullende til DNB Arena på sin Harley Davidson.

Så er håpet at stemningen skal tas til et helt nytt nivå ved å involvere publikum tungt i melodiens svært gjenkjennelige takt. Ideen fikk Leeds-patrioten Garvik på Bolton-kamp i 2017.

– Vi skal spille inn deler av videoen i et stunt onsdag og inviterer alle som vil bidra til å komme til DNB Arena klokken 17.30, sier Garvik.

At Queen-slageren brukes i hockeyøyemed er langt fra nytt – ei heller her i byen.

Den sentrale forskjellen er at det før har vært snakk om deler av sanger eller remikser uten tilhørende bilder. Å få lov å bruke melodien sammen med film krevde helt andre rettigheter enn hva klubben får gjennom idrettsforbundets Tono-avtale.

Slike rettigheter har Oilers kun kjøpt én gang før. Da var det fra lokale Kvelertak i 2017.

Faktisk måtte de ut med en solid slump penger, og få en endelig godkjenning fra Queens britiske management, for å få grønt lys. Prosessen har vart i flere måneder.

– Avtaleverket er et helt annet for denne type bruk. Jeg vet ikke om det gikk dit hen at Brian May og co. selv var involvert, men det er neppe veldig langt unna sannheten. Trykket på bruken av Queen er stor og de er restriktive, sier Garvik – som selv har omfattende musikkbakgrunn.

LES OGSÅ KOMMENTAR: Tyngden og fryktfaktoren på vei tilbake

Unorsk

For Oilers har alltid showet rundt kampene vært et sentralt element i kamproduktet. Mye av hemmeligheten for å nå de som tradisjonelt ikke er hockeyfans har ligget her. Siden DNB Arena sto ferdig har de jobbet tett med Screen Media på introer.

Temakamper, påfunn og tilbud har vært av et helt annet spekter enn hva som har vært vanlig i norsk idrett. Oilers er både show og toppidrett. Mye har selvsagt vært stjålet fra andre land, ligaer og idretter.

– I år vil blant annet temakampen «Hockey & Heels» få sitt motstykke med herrenes aften. Det skjer i forbindelse med «Movember»-kampen, sier markedssjef Lars-Peder Nagel.

Bruken av musikk som stemningssettende faktor før Oilers-kampene var selvsagt ikke nytt da DNB Arena sto klar i 2012. I Siddishallen var Darude-slageren «Sandstorm» et populært innslag i årene etter opprykket i 2003.

I nytt hus, og med mulighetene en mediekube gir, bestemte klubben seg så for å endre til hver sesong – og ofte til sluttspillet også.

– Folk er ekstremt opptatt av dette. Med fare for å være inhabil med min musikkbakgrunn så er dette noe av det mest personlige folk har. Vi har blitt alt fra hudflettet til genierklært for introvalgene, sier Garvik.

Adrenalin

Tommy Kristiansen forteller at også spillerne har meninger og engasjerer seg i introen før de kommer inn på isen.

– Men «We Will Rock You» er jo en klasselåt som får adrenalinet til å pumpe i kroppen! Jeg gleder meg til å komme inn i et fullstappet DNB Arena til denne. Det blir ikke noe problem å komme i kampmodus med denne, sier han.

Kristiansen er for øvrig selv suspendert i klubbens seriepremiere mot Stjernen. Etter bråk mot Oilers i sluttspillet forrige sesong.

Dersom årets stunt og intro funker etter planen utelukker ikke Kjetil Garvik at de kan komme til å avvike fra tradisjonen med endring hver sesong.

Kanskje vil Queen være lyden av Oilers også de kommende årene.

Den nye videoen vises for øvrig ikke i seriepremieren mot Stjernen neste torsdag. Da blir sangen framført live av Ingenting-vokalist Kjell Undheim med gitarist – og trommeenseblet Sakmil.

LES OGSÅ: Hoff-brødrene: – Ikke bare på isen vi krangler

Musikken Oilers har brukt til introvideoer i DNB Arena:

2012/13: Filmusikk fra The Avengers. Instrumental fra Nirvanas «Smells Like Teen Spirit». Sluttspillet: Utdrag fra Dropkick Murphys «Shipping out to Boston»
2013/14: «Hjemmakamp». Filmmusikk fra «The Island». Utdrag fra Prodigys «O» Sluttspillet: Utdrag fra Dropkick Murphys «Shipping out to Boston».
2014/15: Hovedintro på egen «Hjemmakamp». Utdrag fra Metallicas «Enter Sandman». Sluttspillet: Utdrag fra Avenged Sevenfolds «Shepherds of Fire»
2015/16: Intrumental fra Coldplays «Fix You». Utdrag fra Avenged Sevenfolds «Hail to the King». Sluttspillet: Two steps from Hell (Thomas Bergesen) «Victory».
2016/17: «Hjemmakamp» og lisensiert arkivmusikk. Sluttspillet: Kvelertaks «1985».
2017/18: «Two steps from Hell» (Thomas Bergesen). Men of Honor. Sluttspillet: Two steps from Hell (Thomas Bergesen) «Strengh of an Empire».
2018/19: Lisensiert arkivmusikk og utdrag fra Richard Staruss «Also sprach Zarathustra». Sluttspillet: Lisensiert arkivmusikk.

Klubben har i tilegg brukt Darude «Sandstorm», AC/DC «Thunderstruck», Tiesto «Secrets» og Tiesto «Rocky» uten tilhørende bilder.

Mer fra Dagsavisen