Nyheter

Slik fordeles samferdselsmillionene

31 millioner kroner skal brukes på å videreutvikle Jærbanen, mens 50 millioner skal gjøre togene mer attraktive for pendlere. Forhåpentligvis fjernes også rushtidsavgiften – hvis alle blir enige.

– Tidligere har vi satt inn doble togsett og flere avganger i rushtiden. Nå kommer neste skritt i satsingen for et bedre og billigere kollektivtilbud, ved at det nå settes av penger til vendespor, framdrift for dobbeltsporet og oppgradering til flere liggestoler, sier Aleksander Stokkebø (H), stortingsrepresentant i finanskomiteen.

Mandag ble statsbudsjettet for 2020 presentert, og da ble det blant annet klart at Regjeringen setter av 31 millioner kroner for å videreutvikle dagens togtilbud på Jærbanen. 21 millioner kroner går til planlegging og avklaringer på kommunedelplannivå for et mulig dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø, mens 10 millioner kroner er satt av til å starte byggingen av vendespor på Ganddal.

Et viktig tiltak

De fire fylkespolitikerne RA snakket med fra Høyre, Frp, Venstre og KrF mener dette er et historisk løft for jernbanen i Rogaland.

– Vendesporet på Ganddal er et viktig tiltak på Jærbanen. Det er etterspurt av Sandnes kommune, og vil gi hyppigere avganger enn vi har i dag, sier Reid Ivar Dahl, 1. nestleder for KrF Rogaland.

I tillegg til dette settes det også av 50 millioner kroner til ombygging av sittevogner til vogner med liggestoler, for å gjøre nattogene på blant annet Sørlandsbanen mer attraktive for pendlere og forretningsreisende.

– Det er en utrolig kvalitetsheving fra i dag. Tidligere har det vært opp mot 95 prosent belegg på sovekupeene mellom Oslo og Stavanger. Ved å gjøre tilbudet bedre med liggestoler vil kapasiteten økes slik at flere kan benytte seg av tilbudet. Den totale kvalitetshevingen på jernbanen er også et veldig viktig distriktstiltak for dem som bor sørover og pendler inn hver dag, legger Dahl til.

Ingenting savnes

Når det gjelder det øvrige kollektivtilbudet er det satt av 55 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtrafikktiltak langs riksvei i 2020, hovedsakelig til utbyggingen av Sykkelstamveien. Det er også satt av 50 millioner kroner for å redusere billettprisen på kollektivtransport.

– Hele hovedbudskapet er jo at det skal bli enklere og billigere å reise kollektivt. Spesielt her på Nord-Jæren trengs det mer gulrot for å få folk til å la bilen stå, sier Kjartan Alexander Lunde, gruppeleder for Rogaland Venstre.

Han er storfornøyd med årets samferdselsmillioner, og er spesielt glad for de 50 millionene til billigere kollektivtransport.

– Kollektivtilbudet kan alltid bli bedre, men det er ingenting spesielt vi savner akkurat nå, sier Lunde.

Stor forventning

Frp er særlig fornøyd med punktet i statsbudsjettet som omhandler bompenger og rushtidsavgift.

I budsjettet for 2020 foreslår Samferdselsdepartementet at rushtidsavgiften som ble innført høsten 2018, under gitte forutsetninger kan fjernes dersom det er lokalpolitisk tilslutning til dette gjennom vedtak. Staten er innstilt på å øke det statlige bidraget med inntil 50 millioner kroner per år i avtaleperioden dersom det lokalt er ønske om å inngå en avtale uten rushtidsavgift og dette lar seg realisere innenfor nullvekstmålet.

– Hvis – eller når – det blir lokal enighet om å fjerne rushtidsavgiften vil samferdselsministeren legge til rette for at den blir fjernet innen 01.01.2020. Så nå ligger det en stor forventning om at lokalpolitikerne tar den utfordringen som er gitt i statsbudsjettet, sier Frp Rogalands gruppeleder, Margrete Dysjaland.

– Det skal bli billigere både med kollektiv og bil? Hvordan skal dere få folk til å velge kollektivt da?

– Det er med den satsingen vi holder på med nå, ved å gjøre det billigere og enklere og med hyppigere avganger. Likevel bor vi ganske spredt her på Nord-Jæren, hvor vi er avhengig av bil flere steder, og det er akkurat derfor det er så viktig å få fjernet rushtidsavgiften.

– Dessuten skal vi jo også nå nullvekstmålet, og da er også kollektivsatsingen viktig. Det kommer en vekst, og vi ønsker at den veksten skal komme på sykkel, gange og kollektiv, legger KrFs Dahl til.

– Når det gjelder dobbeltsporet skal vi «trykke på» og jobbe knallhardt for at det skal bli realisert fortest mulig. Det er mye bra som allerede har blitt gjort på jernbanen, og nå med de nye tiltakene blir det i sum en veldig god satsing for pendlerne, sier Høyres Stokkebø.

Mer fra Dagsavisen