annonse

Blir Leaf vippet av tronen?

BESTSELGER
BESTSELGER: Nissan Leaf kom i ny utgave for ett år siden, og ble den suverene bestselgeren i 2018. Til sommeren blir den også tilgjengelig med en større batteripakke. (Foto: Morten Abrahamsen)
PÅ VEI
PÅ VEI: Den første ladningen med Tesla Model 3 er på vei til Europa. Hvor mange kunder som venter på sin bil, vil ikke importøren ut med. Noen tror modellen kan bli årets bestselger i Norge. (Foto: )
LADEHYBRID
LADEHYBRID: Volvo har ingen elbiler i sitt sortiment, men ladehybrider som XC60 T8 selger godt i Norge. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB /)

De største bilimportørene tror nordmenn vil kjøpe 150.000 nye biler i år. Men leveringstrøbbel gjør at få tør å spå hvilken modell som blir vinneren.

  • Morten Abrahamsen

I 2018 ble det registrert 147.929 nye personbiler i Norge, ifølge statistikken til Opplysningsrådet til Veitrafikken. Tallet var sju prosent lavere enn året før.

Nissan ble den store vinneren, med Leaf som den desidert mest solgte personbilen. Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos Nissan, antar at det totale bilsalget i Norge ender på samme nivå i år som i fjor.

– Vi tror på et totalmarked som ligger på 150.000 biler.

I det hele tatt ser det ut til at importørene er enige om at markedet er stabilt og vil ende omtrent som i fjor.

Volkswagen, som ble største merke i 2018, anslår også 150.000. Selv om produsenten for første gang på mer enn ti år ikke hadde den bestselgende bilmodellen her landet, satser de på å beholde den største markedsandelen.

50 prosent elbil

Elbilandelen økte til 31 prosent av totalmarkedet i 2018, en kraftig vekst fra året før. En trend importørene tror vil fortsette i år.

– Vi estimerer at elbilandelen blir i underkant av 50 prosent, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

De andre importørene tror på lignende tall og peker på tilgjengeligheten som en viktig faktor.

– Elbilandelen blir 40 til 50 prosent, avhengig av leveringssituasjonen for de ulike elbilmodellene, sier Marcussen i Nissan. Det samme sier Svanes hos Volkswagen.

Espen Olsen hos den norske Toyota-importøren, som selv ikke har noen elbiler, er enig.

– Vi tror elbilandelen blir 45 prosent.

Kan bli en nykommer

Volvo, som heller ikke har noen elbiler i sortimentet, tror deres markedsandel vil holde seg på samme nivå som i fjor – 7,5 prosent – godt hjulpet av ladehybridene.

– XC60 var en storselger for oss i fjor, og vi forventer at den blir det også i 2019, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Trosby ønsker ikke å svare på hvilken personbil de tror vil bli den aller mest solgte i Norge i år.

Svanes hos Volkswagen har troen på at de kan ta tilbake tronen som ble overtatt av Leaf i fjor, etter ti år med Golf som Norges mest populære bil.

– Vi satser på at Golf tar tilbake nummer én-plasseringen. Vi har god produksjon av e-Golf i år.

Mens importøren av fjorårets vinner, Nissan Leaf, er mindre konkret.

– Vi tror det blir en elektrisk bil, men nøyaktig hvilken avhenger av leveringssituasjonen for de ulike bilmodellene, sier Marcussen.

Olsen hos Toyota har tro på den nye utgaven av RAV4, men regner med at det er en elbil som går til topps.

BMW tror Leaf har gode muligheter i år også, i tillegg til en helt ny modell.

– Vil tro at kampen vil stå mellom Nissan Leaf og Tesla Model 3, sier Tegneby.

Tror på i3

– Det som er helt sikkert, er at det blir en elbil som selger mest i 2019, sier Øyvind Skar, redaktør i BIL.

Han er mer usikker på Tesla Model 3.

– Jeg tror ikke det kommer biler nok. Tror heller ikke det er så mange som venter på bilen som vi først antok. Tipper mange har hoppet av ventelistene.

Skar mener at både Hyundai Kona og Kia e-Niro kunne vært bestselgere, men altfor lav leveringstakt i Norge hindrer det.

– Hadde importøren fått inn nok biler, kunne fort e-Niro blitt Norges mest solgte bil i år. Hvis jeg må velge en bilmodell som bestselger, heller jeg mot BMW i3. Leaf med den nye og større batteripakken kommer først til sommeren, og i3 med den nye batteripakken, som kom rett før jul, kan ta en stor del av markedet. Men det kan tenkes jeg tror noe annet om fem måneder, sier Skar.